1 Şubat 2013 Cuma



Kendi küçük keyfi büyük lezzet; kestane...Sonbaharın ilk günlerinde başlarım heyecanla beklemeye ilk kestane ne zaman çıkar da ben yerim diye?
Bakarım yok tezgahlarda dayanamam, sorarım pazarcılara ''vakti gelmedi mi ?'' diye inanmam bir de öbürüne sorarım acaba onda var mıdır diye? İşte böyle bir düşkünlüğüm var sevgili kestaneye. Hem de öyle şekerlisine, çikolatalısına değil ; en sadesinden tavada mütevazi şekilde pişirilmiş şekline...  

                             

                            
Kış keyfi deyince tek geçerim kestaneyi; ister evde ister sokak ta o muhteşem pişiren sokak satıcılarında. Kaç defa saatlerce soğukta sohbet ettim  onlardan bilgi alabilmek, püf noktasını yakalayabilmek için. Ama nafile asla o basit tüplü ocaklarda pişen lezzeti evimde yakalayamadım. İzmir'de bolca bulunan BOZDAĞ -ÖDEMİŞ kestanesi dediler. Tamam dedim  kendim gittim yerinden aldım yok yine onlarınki bir farklı, e malum  Bursa'dan getirttim yok çocukluğumdaki kestaneler değil sanki ! Olsun ben yine de en yakın pazardan, marketten alır her akşam o keyfi yaşarım evimde. Dur dedim kendi kendime şöyle bolca alıp dondurucuya koyayım da yazında sürsün bu keyif, hasretini çekmeden. Aman sakın siz denemeyin hiç olmadı; su tuttu içleri ,çürüdü hepsi. Demek ki dedim sevilene  özlem duymalıymışım, hasret çekmeliymişim biraz da !

                             

Kestaneyi Türk mutfağında bolca kullanmak mümküm. Kestaneli pasta, kestane şekeri, kestane pudingi, kestaneli pilav, kestane balı gibi. Türkiye'de olmayan ancak Avrupa'da çok kullanılan kestane hamuru da çok yaygın. Bu arada kendimin de severek yaptığı;

Kestaneli İrmik pasta tarifim:


Yapımı hem çok pratik hem çok lezzetli bir tarif ;

Malzemeler :

TABANI İÇİN

1 kase pişirilmiş kestane
1 paket petibör bisküvi
100 gr.tereyağı

İRMİK KREMASI

1 lt. süt
1 su bardağı toz şeker
7 çorba kaşığı irmik
1 limon kabuğu rendesi

ÜZERİNE KROKAN İÇİN

1 su bardağı toz şeker
1 su bardağı bütün badem


YAPILIŞI :

1. Pişirilen kestaneleri rondodan geçiriyoruz. Petibör bisküvileri kırıp toz haline getiriyoruz. 

2. Kestane ve bisküvi karışımına eritilmiş tereyağını ekleyip kalıba boşaltıp bastırıyoruz.

3. İrmik kremasını pişirip bu karışımın üstüne döküyoruz ve soğumaya bırakıyoruz.

4. En son üzerine badem ile toz şekeri karamalize ederek (toz şeker ile bademi kısık ateşte yakarak ) döküyoruz.

(Süslemek için benim yaptığım gibi en üste birkaç adet kestane şekeri koyabilirsiniz !) 

                                   

                                  

Kestanenin Faydaları :

1. B1 B2 ve C vitaminleri açısından zengin olan kestane  potasyum, fosfor deposudur ve vücuda enerji verir.
2.  Karaciğer ve mideyi iyileştirir.
3.  Bağırsak bozukluğuna iyi gelir.
4.  Kolestrolü düzenler.

(Ancak yüksek tansiyon hastalarının yememesi gerekirmiş ! )


Besin değeri yüksek olduğu için eskiden kestaneye ''Ekmek Ağacı'' denilirmiş. Hatta bala batırılarak yenildiğinden insanoğlunun ilk tatlısıymış !

Osmanlı sofralarında da padişahların tercihi olan kestane özellikle Fatih Sultan Mehmet 'in kahvaltısında kestaneli bulgur pilavı şeklindeymiş.

Keyif dolu günleriniz olsun...

Etiketler: , , ,

2 yorum:

  1. arkadaşım uzun zamandır dükkanına uğrayamıyorum bu gün kısmet oldu.ellerine sağlık .pastanı deneyeceğim.

    YanıtlaSil
  2. Hoşgeldinin dükkanıma.Keyfin hep yerinde olsun...

    YanıtlaSil

Eger yorum yapamıyorsanız, aşağıda "Yorumlama Biçimi" nin yanındaki küçük ok a tıklayarak anonime gelin.Yorumunuzu tekrar gönderin.