25 Mart 2014 Salı


Bazı şehirlerin simge sokakları vardır. O sokaklar ile anılır şehirler. Hem de öyle büyük de değildir o sokaklar. Dar, küçük ama tarihi bol ara yollardır. Tıpkı İzmir'in Karataş semtinin Mithat Paşa Caddesi'nde bulunan Asansör sokağı veya bugün kullanılan adı ile Dario Moreno Sokağı gibi...                                                                                                                                                                                                                          

Peki bu sokak neden bu adı almıştır? Yani Kimdir Dario Moreno? Kendisi Yahudi asıllı bir piyanist ve sinema oyuncusudur. Aydın'da doğan sanatçı daha sonra ailesinin İzmir'e yerleşmesi ile bu sokakta bulunan evinde yetişmiş, ilk konserlerini Kordon'daki klüplerde vermiştir.


Sokağın başında ''Hoşgeldiniz'' der gibi beklerken yakın arkadaşı dünyaca ünlü müzisyen Enrico Macias da sokağın öbür ucunda gitar çalar. Dario Moreno'nun birçok şarkıları Sezen Cumhur Önal ve Fecri Ebcioğlu tarafından Türkçe sözler yazılarak Türk Pop Müziğinde popüler olmuştur. Hangi şarkılar derseniz? ''Deniz ve mehtap sordular seni, neredesin?'' dersem?


İstanbul'da hayatını kaybeden sanatçının mezarı ise annesinin isteği üzerine İsrail'dedir.

Bu minik tarih kokan sokağa girdiğiniz zaman tam karşıda sizi taş bir kule gibi duran ASANSÖR binası bekler.


Asansörle yukarıya çıkarken Sezen Aksu da sizinle beraberdir. Nasıl mı? '' İzmir'in Kızları'' şarkısı yok mu, sürekli o çalar. Sezen dinlerken göreceğiniz manzara ise çok güzel bir İzmir Körfezi'nin kuş bakışı resmidir sanki...


Romantik manzaralı Asansör Restaurant akşam ışıl ışıl İzmir'i görebilmek için de ideal bir mekan. Burada evlilik tekliflerinin yapıldığı özel akşam yemekleri de meşhurdur!


Burada durunca insanın aklına Orhan Veli olsaydı İstanbul için dediğini İzmir adına da dermiydi diye geliyor! ''Sana dün bir kuleden baktım aziz İzmir..''



Bu binanın tarihi özelliği beni çok etkiler. Çünkü tam bir dostluk örneğidir!

Vakti zamanında Karataş bölgesinde bolca taş ocağı bulunduğu için Asansör binası da İzmir'in örnek taş binalarıdandır.

Yine aynı Semtte yaşayan Devidas ailesinin bir üyesinin Karataş'ın ünlü merdivenlerinden düşüp ayağını kırmasından sonra aynı sokağın başında yaşayan aile dostu Nesim Levi'nin aklına dostu için Avrupa'da gördüğü örnekler gibi bir asansör yapma fikri gelir ve Marsilya'dan getirilen tuğlalarla asansör kule inşa edilir.

İnsanın kendisine böyle asansör binası yaptıracak dostu olması ne güzel değil mi?


Bu tarihi kısa sokakta tarihi uzun yolculuğa çıkmanız mümkün. Öyle güzel eski taş evler var ki burada! İnanın hangisini çekeceğimi bilemedim. Bu evlerde umarım insanlar da çok mutludur.

 


Sokağın başında bulunan ASANSiR kafede dönüş molası vererek kahve keyfi yaptım. Burası çok otantik ve nostaljik bir yer. Kafenin zemin katında İzmir ve Ege yöresine ait hediyelik eşyalar satılan bölüm de var..


                         

Keyif Dolu Günleriniz Olsun...

Petek Uluğ


KAYNAK :Google
















Etiketler: , , , , , , , , , , , ,

13 yorum:

  1. Çok güzel bir İzmir gezisi oldu benim için ellerine sağlık Petekcim. Ne kadar çok yer var artık İzmir'e geldiğimde gideceğim.
    Tarihi mekanlar, binalar beni benden alıyor. Evimin hemen karşısında çok eski virane bir ev var. Camları kırık, ahşapların bir kısmı dökülmüş, yıkılacakmış gibi dursa da şimdiki binalardan daha sağlam olduğundan eminim. Emlakçının söylediğine göre evde periler dolaşıyormuş ( şaka değil adamcağız ürpererek anlatıyor :))) Benim Perili Köşküm :)) Öyle çok istiyorum ki orada yaşamayı. Kimbilir ne aşklar yaşandı ne güzel günler geçti o evde. Ruhu olan ( bildiğimiz ruh değil elbet ;) , yaşayan değerler bunlar ve sahip çıkılmalı..

    YanıtlaSil
  2. İzmir'e ilk geldiğinde gideceğin ilk yer neresi Juliette? Tabii ki BEN:) :) Teşekkürler canım sana biraz buralardan nefes aldırabildiysem.Gerçekten manzarası ve tarihi çok hoştur buranın.Ben gece çekemedim hele gece manzarası çok güzeldir körfezin.Ama benim gibi eski düşkünü için de senin perili köşk harika bir yermiş.Keşke öğrenebilsek tarihi geçmişini! Neler yaşanmıştır kimbilir? Livaneli'nin Leyla'nın evini okumuş muydun Onu hatırladım !

    YanıtlaSil
  3. İzmir'e ilk geldiğimde arayacağım ilk kişinin sen olacağı kesin :)) Konuşacak paylaşacak çoook şey var. Üniversite yıllarımda turizmde çalıştığım dönemlerde sıkça giderdim İzmir'e o zamandan sonra da sadece 1-2 günlük iş gezileri oldu sadece.. Güzel anılarım oraya geldiğimde tazelenecek eminim.
    İstanbul'a geldiğinde belki seni o evde ağırlarım neden olmasın:) Hukuki problemi olan bir yer olduğu için satışı yasak şu an. Kim bilir belki şans bana güler:))
    Leyla nın evini okumadım maalesef. Ama gözümde canlandırabileceğim kadar güzel tasvir edildiyse, ki okuduğuna göre öyledir eminim, okumak isterim elbet.

    YanıtlaSil
  4. Seninle turizm geçmişimiz bile ortak, ne hoş! Leyla Hanım vakti zamanında eski Boğaz evlerinde yaşayan Tam bir İstanbul yani eski İstanbul hanımı.Onun öyküsü! Emre Saffet Tonguç'un günlük İstanbul turları var ya, onları hep kaçırıyorum juliette.Ne zaman uygun olup günübirlik bile gelmek istesem ozaman da dolmuş oluyor.Açıklanır açıklanmaz doluyor.Şimdiden mayıs ayı bile dolmuş!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaç yıldır İstanbul'dayım görmediğim o kadar çok yer var ki. O turlara katılmayı bende çok arzu ediyorum ama olmadı maalesef. Birlikte gitmek ne hoş olurdu :)) Haziran ortasına kadar devam ediyor diye biliyorum Nisan da deniz çok esintili oluyor burada en uygunu Mayıs ayı aslında. Ah keşke çok istedim bak şimdi :)

      Sil
  5. Sokak çok güzel, asansör binası çok güzel. Dario Moreno'nun vasiyetine rağmen İzmir'de uyumaması üzücü:(

    YanıtlaSil
  6. Evet Sezer Hanım, değil mi? Annesi sonradan ısrarla İsrail demiş.Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  7. Ah Petek, şu İzmir yazıların beni kalbimin ortasından vuruyor. Her karede içim cızz ediyor. Dediğin gibi gecesi muhteşemdir Asansörün. Yine hasret, yine özlem... Neyse, bir züğürt tesellisi yapayım kendime, yaza az kaldı:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkür ederim Mola'cım Bir gün tekrar İzmir'e dönmek gibi planlarınız var mı???

      Sil
  8. Çok sevdiğim bir sokaktır benim de. Ve Dario Moreno'nun Deniz ve Mehtap'ın bestleyicisi olduğuna çok şaşırdım. Bilmediğimiz ne çok şey var İzmirle ilgili

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten gez gez bitmiyor Oğuz! Hele yazarken çok şey öğreniyor insan. Tesekkür ederim.

      Sil
  9. merhaba petek hanım... sizinle karşılaştığıma çok sevindim, paylaşımlarınızı çok sevdim :) burası benim çok sevdiğim, ankara'dayken hasret kaldığım, izmir'e gittiğimde mutlaka uğradığım ayrıcaaaaa evlilik teklifimi aldığım yer :)

    YanıtlaSil
  10. Aaa harika! Çok mennun oldum! Ziyaretiniz için de ben tesekkür ederim.

    YanıtlaSil

Eger yorum yapamıyorsanız, aşağıda "Yorumlama Biçimi" nin yanındaki küçük ok a tıklayarak anonime gelin.Yorumunuzu tekrar gönderin.